Tänään on maanantai..

Istuin koneelle tässä aamupäivällä ja ajattelin että lähdenpä salille urheilemaan. Otin ja keräsin samalla tässä pöydällä lojuvan lompakkopussukan ja avaimet, etteivät ne unohdu ja päätin myös ottaa vihdoin käyttöön sen uuden maksukortin, jonka sain postissa viime viikolla. "Jaa niin, tähän pitää kirjoittaa nimi", käänsin kortin ympäri eteeni ja etsin sekaiselta pöydältäni kynää. "Eiks tässä pitäny olla kuulakärkikynä. Missä hitossa se on, pitääks mun alkaa kaivamaan tuolta jostain - Eeeiii en halua. Lyijykyniä ja tussi. Eiköhän tää tussi käy ihan hyvin." Otin kynän käteeni ja aloin kirjoittaa, pienellä tekstillä että saan nimeni pysymään kentän sisällä - ottamatta kuitenkaan huomioon sitä, että kentän pituus on myös rajoitettua. Nimi näytti typerältä, erittäin typerältä. Sanotaan vaikka että minun nimeni olisi Anna Kasvimaa, kortissa lukisi nyt Anna Kasvi. Hienoa.

Tuskailin miten asian saa korjattua, musta tussi on aika hankala saada maagisesti pois. Mietin tussin hinkkaamista mutta se sotkisi koko jutun. Lisäksi joskus kun olen kirjoittanut jonkin asian väärin kortin nimikirjoituskenttään, on minulle sanottu että se korjautuu kun vaan kirjoittaa sen vahvemmin siihen päälle. Yritin siis vahvistaa nimikirjoitustani edellisen päälle mutta huomasin sen heti toivottomaksi. Ajattelin ainoastaan sitä myyjää, joka ottaa korttini käteensä, katsoo sitä ja katsoo sen jälkeen sanatta minuun - kassan toisella puolella häpeilevän koiran tavalla kyyristelevää ihmisraukkaa. Voi miten hirvittävä kohtalo minulla onkaan edessäni, jokainen kauppakokemus tulee olemaan samanlainen piina. Ryhdyin miettimään miten asian voisi korjata toisella tavalla. Tussi pitäisi saada pois.

Minussa on pientä graafikon vikaa, jonka vuoksi minulla on kuvittajan tusseja sekä niin kutsuttuja blenderikyniä, jotka liuottavat vedenkestävää tussinjälkeä. Hain kynän ja tiesin kyllä, että kyseessä on riski, joka voi saattaa koko kortin vaihtopenkille mutta toisaalta, mitä vaihtoehtojakaan minulla on. Hain kynän ja testasin sitä ensin pienesti kirjoitettuun tekstiin. Tussinjälki katosi, mutta samalla katosi se taustakuvio, jonka päälle nimikirjoitus tehdään. Taustakuvion tarkoitus on juurikin paljastaa väärennysyritykset. Katsoin korttiani, hirvittävä sotku erilaista kirjoitusjälkeä sekä K-kirjaimen keskipisteessä harmaa läiskä. Ikäänkuin tämä kaikki ei olisi tarpeeksi, otin tussin ja vedin koko kirjoituskentän puhtaaksi, siitä tuli siististi harmaa ja erittäin epäilyttävä. Kirjoitin nimeni harmaalle alueelle ja kaiken tämän yrittämisen jälkeen totesin, etten voi käyttää korttia missään.

Ahdistus iski, kello kului enkä vieläkään ollut päässyt urheilemaan. Samana päivänä jo aiemmin olin huomannut muun muassa sen, että auki jätetty kebakkopaketti haisi jääkaapissa ja mikä ihaninta, eilen tekemässäni kakkupohjassa. Pilalle menneiden suunnitelmien vuori kasvoi hiljaa kun purin hammasta ja inhosin koko päivää omassa hiljaisuudessani - jonka vihdoin rikkoi eteisessä oksentavan kissan ääni. Maanantai, mikäs muukaan. Kirjauduin verkkopankkiin ja kirjoitin seuraavan viestin:

 

Lähetetty: 08.02.2010 13:58
Aihe: Tilit, kortit ja maksut

Hei,

sain uuden kortin, jonka taakse kirjoitin nimeni huonosti. Siis nimi loppui kesken koska kirjoitustilaa olikin vähemmän kuin tarvitsin jonka vuoksi yritin korjata tilannetta, mutta nyt korttini nimikirjoitusosio näyttää siltä, että joku on sen varastanut ja kirjoittanut omalla käsialallaan sinne taakse.

Tänään on minulla epäonnen päivä, siis kun asiat eivät suju niin kuin pitää. Kissan oksennusten ja kebakoilta tuoksuvien kakkujen keskellä kysynkin, onko mahdollista saada kyseinen kortti uusittua niin, että vanha tunnusluku säilyy entisellään. Jos tämä olisi mahdollista, olisin erittäin iloinen.
 

Kiitoksia jo etukäteen,

Anna Kasvimaa

 

Olen ilmeisen lahjakas lähettämään kummallisia viestejä virkamiehille. Kuten osa varmasti muistaa, tämä postikorttijupakka Elixian poikien kanssa oli yksi hyvä esimerkki. Älkää ottako asiaa kuitenkaan väärin, teen kaikki valintani tietoisesti. Minun mielestäni elämä on liian lyhyt jotta sen jättäisi ilman erikoisuuksia ja pientä huumoria. Mausteita pitää olla. Tosin en ole kuullut mitään palautetta tuohon korttiin liittyen, se minut Elixiaan tutustuttanut "Make":kaan ei minua enää moikkaa, luulen sen johtuvan siitä, että leikkasin pitkät ruskeat hiukseni lyhyiksi ja värjäsin ne hyvin tumman ruskeiksi, tämän lisäksi olen laihtunut julmetusti sitten syyskuun. Ties vaikka se ei tunnista tai ei kiireiltään näe, olen kuitenkin oppinut aika nopeaksi harppojaksi kulkiessani.

Kello on puoli neljä!
Tämä on niiin paljon myöhemmin kuin alunperin meinasin lähteä liikkumaan, mutta itsepä sen itselleni tein. Viimeisimmän mittauksen mukaan painoni on nyt 101,6 kiloa. Jos teen hyvin työni, olen ensi viikolla jo lähempänä ensimmäistä virstanpylvästäni. Tämä on uskomatonta.