Olen tottunut hyvään elämään kun olen käynyt aamusaleilla urheilemassa - olen istunut yksin saunassa, käynyt yksin suihkussa ja lauleskellut rauhassa pukuhuoneessa, jossa tuskin on ketään. Sama kuvio toistuu myös salin puolella, pystyn vaeltamaan laitteesta toiseen niin rennosti ja impulsiivisesti kuin haluan. Ruuhka-aikoina tarina on toinen. Ruuhka-aikoina ilma on raskasta, joudut väistelemään ihmisiä, etsimään vapaan laitteen jolle olet jossain vaiheessa ajatellut mennä ja kuuntelemaan yleistä jaarittelua mitä jotkut tykkäävät harrastaa. Kikattavat tyttöryhmät ovat toisinaan varsin kuluttavia, kun yrittää rauhassa keskittyä suoritukseen, rentoutua ja kuunnella musiikkiaan. Silloin hermostuneen hysteerinen käkätys ja möykkä tekee hallaa ja nostaa stressitasoja.

Eilen toisen tapaamisen vuoksi lähdin sitten urheilemaan vasta iltapäivällä, kello viiden aikaan, jolloin ruuhka on kukeimmillaan. Urheilu meni sikäli ihan hyvin että onnistuimme löytämään oikeat laitteet ja oikealla ajoituksella. Kuitenkin kun pääsin pukuhuoneeseen, oli se täynnä ihmisiä ja joukossa luoviminen oli toisinaan taidon takana. Noh, kunhan pääsee vaatteistaan ja saunaan, voi hetkeksi unohtaa häsellyksen ulkopuolella ja odotella pahimman tungoksen hellittämistä. Kiipesin saunan lauteille, joilla istuinkin pääosin yksin.

Olen ehkä hieman viihdenälkäinen ihminen ja kyllästyn helposti kun istun saunassa ja tuijotan ikkunasta ulos. Silloin auttamatta alan miettimään asioita, joista minulle luonnollisin on miettiä missä olen ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Tuumasin että "olen saunassa, onpa täällä kuuma, pian lisää löylyä. Kohta tänne tulee kuitenkin joku, en kyllä tahtoisi, täällä on ihan kivaa näin yksikseen."

Hieroin naamaani kun hiki valui silmiin ja päädyin huvikseni venyttämään naamaani. Minulla on alahuulessa lävistys, jota usein räplään ja nyt se pieni hipeltäminen ja pyörittely kasvoi siihen, että venytin poskiani pikkurilleillä. Siis pikkurilli suuhun posken ja hampaiden väliin ja sitten vedetään, suusta tulee vähän niinkuin hammaslääkärissä, sellainen iso ja laakea jolloin kaikki hampaat näkyvät. Taustatietona voin myös mainita, että alahuuleni oikea puoli ei toimi, joten en saa alahampaitani esimerkiksi näkyviin, mikä toisinaan harmittaa (jostain mystisestä syystä) ja siksi ajatus hampaiden näyttämisestä on kiehtova. Kuulostanpa järkevältä ihmiseltä, mutta voin uskoa että näytin vielä järkevämmältä kädet suussa ja huulet venytettynä. Kokeilin miten pitkälle saan suuni venymään ja mitä saunailma tekee ikenilleni. Hetki ehti kulua ennen kuin hoksasin, mitä mahdollisesti saunaan tuleva ihminen näkisi ja lopetin suulla leikkimisen.

Tämän jälkeen mietin mitä muut saattaisivat ajatella, jos näkisivät saunassa tytön irvistelemässä kuin viisivuotias. Huomasin istuvani kyyryssä ja korjasin ryhtiäni, samalla löllöttelin löystynyttä vatsamakkaraani kun mieleeni putkahti ajatus, että tuleeko tissien iho oikeasti kiinteytymään ajan kanssa? Olen laihtunut sellaista vauhtia, että iho ei pysy mukana ja tämän vuoksi vatsa ja muut ulokkeet alkavat roikkua, kun iho ei enää pullistele pinkeänä rasvasta. Nostelin ihoa hieman ja mietin tulisiko jossain vaiheessa minulle hinku mennä tissinkohotusleikkaukseen, tarkistelin kuinka paljon ylimääräistä nahkaa minulla on ja taas mieleeni tuli että suihkutilassa on muitakin ja että nämä muut saattaisivat kävellä saunaan ja nähdä minut puntaroimassa rintojani. Lopetin ja suoristin taas selkäni.

Päätin lakata hösellykseni ja istua vaan ihan hiljaa sekä sivistyneesti. Nojasin selkä suorana vasempaan käteeni ja oikealla pyörittelin kaulassani roikkuvaa korua. Piakkoin huomasin lauleskelevani ja tällä kertaa sisään astelikin joku pahaa-aavistamaton tyttörukka. Olen tosin näiden Eemelimäisten käytösongelmieni kanssa oppinut tietyissä tilanteissa reagoimaan salamannopeasti, joten laulu loppui samalla hetkellä kun tyttö astui saunaan. Siinä sitten istuttiin, toinen venyttelee ja rentoutuu ja minä mietin, missä kohdin on sosiaalisesti hyväksyttävää nousta ja lähteä. Eihän sitä voi lähteä ihan heti, koska sitten toinen voi olla sitä mieltä että yhyy se lähti kun oon niin ruma ja sitten taas toisaalta jos odottaa liian kauan, saattaa nousta samaan aikaan kuin toinenkin, jolloin antaa kuvan että on mimikoiva robotti jolla ei ole omaa tahtoa. Odottelin hetken ja sitten lähdin suihkuun. Ei siellä saunassa ollut yhtään kiva istua kun siellä oli yhtäjaksoisesti samalla tavalla kuuma eikä siellä ollut mitään tekemistä.